TORNEM A SALVAR EL MONTSIÀ

No és la primera vegada que els veïns d'Ulldecona veiem com s'emporten la terra de la falda del Montsià. Ja als anys noranta van emportar-se la capa més rica i fèrtil d'algunes finques, deixant un terreny erm i esglaonat, amb salts de més sis metres. En aquell moment, aquesta activitat va generar al nostre poble un important rebuig social, la campanya coneguda com: Salvem lo Montsià. Ara, molts d'anys després, tornen a  endur-se la terra deixant un paisatge que difícilment es recuperarà. Durant tot el dia, van sortint camions del paratge conegut com la Ferradura carregats de terra en direcció a la planta de Cemex a Alcanar. La terra del nostre poble serveix per fer ciment que serà emprat a països africans com Marroc, on ara estan operant les grans empreses espanyoles de la construcció. El sector del totxo continua sent poderós, però lluny de donar feina a casa nostra, s'emporten un recurs tant important com aquest.

Diuen que la informació és poder, sapiguem doncs com comença aquesta història. L' any 2005, l'alcalde de llavors, Jaume Antich, signa un acord d'intercanvi de terrenys. En els terrenys que passen a ser propietat de Cemex, és on es portarà a terme les activitats extractives conegudes com La Ferradura I i II. El 6 de març de 2007 s'adopta l'acord de declaració d'impacte ambiental del projecte de La Ferradura I i el 9 de desembre de 2010 es fa públic. El 6 d'agost del 2010 entra a l'ajuntament la sol·licitud de llicència per a l'activitat extractiva de La Ferradura II sent llavors alcaldessa Núria Ventura. La crisi actual afectà al sector de la construcció, això va fer que el 2010 s'aturés l'explotació d'aquestes finques. Les grans empreses constructores trigaran poc temps a buscar nous mercats en altres països, generant així nova demanda de productes com el ciment. El 20 de gener de 2014, sent l'alcaldessa Núria Balagué, s'atorga des de la Generalitat l'autorització ambiental a Cemex de l'activitat extractiva de La Ferradura II i novembre de 2014, comencen les extraccions. Sembla ser que als diferents equips de govern que han passat per l'ajuntament no els preocupa massa aquesta qüestió, mentrestant, la terra falduda genera beneficis en altres contrades a canvi de res.

Ara cal que nosaltres com a poble exigim, tant a les autoritats locals com foranies, que es preserve la terra de la Foia, el Montsià i la seva falda com a part del patrimon local, creant un pla especial de protecció d'aquests espais. Tot i que l'ajuntament no és competent en algunes d'aquestes qüestions, no hauria de tindre una actitud tant passiva com la que s'ha tingut fins ara. La defensa del territori també és feina dels ajuntaments. Entre altres coses, cal que es vetlle pel compliment que ha de fer Cemex de les mesures de restauració de la Ferradura. I parlant de Ferradura, hi ha una dita que s'hi escau: per un clau es perd una ferradura, per una ferradura un cavall i per un cavall un cavaller. La dita ens prevé que cal actuar quan toca, per tal d’evitar mals majors. Potser el poble d'Ulldecona ja estem fent tard.

Cup Ulldecona i barris